پذیرش فوری مقاله

نویسندگان مقالات بعد از نوشتن مقاله قصد دارند مقاله خود را در معتبرترین مجلات دنیا به چاپ برسانند. برای گرفتن پذیرش فوری مقاله نویسنده ناچار است از همان ابتدا در نوشتن مقاله به یک سری نکات توجه کند و آنها را رعایت کند تا پذیرش مقاله خود را آسان‌تر کند.

البته تمام مجلات برای پذیرش مقاله، از نظر زمانی عملکرد یکسانی ندارند. سایت ژورنال هاب زمان تقریبی بررسی برای هر مجله را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دسترسی به زمان تقریبی پذیرش می‌توانید در صفحه اصلی ژورنال هاب شماره ISSN مجله مورد نظر را وارد کنید. در قسمت اطلاعات مجله طبق شکل زیر برخی اطلاعات اصلی از جمله زمان تقریبی پذیرش هر مجله برای شما نشان داده خواهد شد.

زمان تقریبی بررسی نشان دهنده میزان متوسط زمانی است که داوران مجله به مقاله سابمیت شده توسط شما پاسخ می‌دهند. این مدت زمان به طور میانگین برای هر مجله محاسبه شده است. بنابراین در صورتی که نیاز به اخذ پذیرش (Accept) مقاله در زمان کوتاه (مثلاً دو ماه) داشته باشید، مجله‌ای که مدت زمان پذیرش آن به طور میانگین طولانی است، مجله مناسبی برای شما نخواهد بود.

در ادامه به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که رعایت آنها برای پذیرش فوری مقاله الزامی است.

۱۰ نکته برای پذیرش فوری مقاله به پیشنهاد الزویر

۱. قبل از نوشتن فکر کنید

  • به مقاله خود تنها از دیدگاه خود فکر نکنید. خود را جای خواننده مقاله بگذارید و از دیدگاه او منطقی بودن، قابل درک بودن و وضوح نوشته خود را بسنجید.
  • به پیام اصلی نوشته خود بیندیشید:
    • پیام مرکزی مقاله را برای خود یادداشت کنید.
    • تحقیقات خود را در یک یا چند جمله خلاصه کنید.
    • نوآوری کارتان را مشخص کنید.
    • حاصل تحقیقاتتان را در عرض یک دقیقه به شخص دیگری ارائه دهید.
  • به مقاله خود از دیدگاه ناشران توجه کنید:
    • به یاد داشته باشید که ناشران علاقه به انتشار مطالبی دارند که برای مخاطب جذاب بوده و موضوع آن جزو موضوعات به روز در دنیا باشد. بنابراین روی نیازهای خوانندگان مقاله تمرکز کنید.
    • ناشران از مقالات و نوشته‌های ضعیف (از نظر ویرایش) متفرند و روی آن‌ها زمان صرف نمی‌کنند و به راحتی چنین مقالاتی را ریجکت می‌کنند.
    • خواسته‌های ناشران از یک مقاله به این ترتیب است: پیشرفت چشم‌گیر در حوزه تخصصی مربوطه، اصل بودن، متن واضح و در ارتباط با تحقیقات پیشین، روش‌ها و نتیجه‌گیری‌های مناسب، خوانا بودن و نوشته‌هایی که از نظر اخلاقی از استانداردهای تعیین شده پیروی می‌کنند.
برای پذیرش فوری مقاله بایستی در هنگام نگارش آن از طرف ناشران و مخاطبان مجلات مختلف نیز فکر کنید.
برای پذیرش فوری مقاله بایستی در هنگام نگارش آن از طرف ناشران و مخاطبان مجلات مختلف نیز فکر کنید.

۲. نوع مقاله و ژورنال مد نظر خود را به درستی اتخاب کنید

  • رایج‌ترین دلیل ریجکت مقالات توسط ناشران، مرتبط نبودن موضوع مقاله با فیلد تخصصی مجله انتخابی است.
  • فرستادن مقاله به مجله مناسب و توضیح دادن دلایل انتخاب مجله به ناشر مجله، شانس پذیرش فوری مقاله را بالاتر می‌برد.
  • برای انتخاب مجله مناسب باید به موارد زیر توجه کنید:
    • اهداف و زمینه تخصصی مجله (وبسایت مجله و مقالات اخیر آن را مطالعه کنید.)
    • نوع مدارک علمی مجله (مقاله، نامه و…)
    • مخاطبان (افراد متخصص، محققان، افراد عادی)
    • مقالات چاپ شده اخیر

۳. جهت پذیرش فوری مقاله در نوشتن آن از عملکرد صحیح استفاده کنید

مراحل عملکرد صحیح:

  • جمع‌آوری جزئیات تحقیق:
    • پیام مرکزی و سوال اصلی تحقیق را مشخص کنید.
    • پیش‌نویسی از شکل‌ها، جداول و تصاویر تهیه کنید.
    • یافته‌های اصلی تحقیق را به صورت منظقی خلاصه کنید.
    • منابع تحقیق را انتخاب کنید.
قبل از شروع به نگارش مقاله، برای خود یک پیش‌نویس تهیه کنید.
قبل از شروع به نگارش مقاله، برای خود یک پیش‌نویس تهیه کنید.

 

  • آماده کردن یک پیش‌نویس:
    • پیش‌نویس را به زبان خود و بدون ویرایش و توجه به جزئیات تهیه کنید.
    • در مورد اشکالات احتمالی نگارشی چندان دقت نکنید.
    • پیش‌نویس خود را به عنوان یک نفر سوم مطالعه کنید.
    • آیا پیام اصلی برای خوانندگان واضح است؟
  • نوشتن دوباره و بهبود بخشیدن:
    • نوشته خود را تصحیح کنید.
    • منطق نوشته علمی خود را بهبود بخشید.
    • اشکالات جزئی را تشخیص دهید و موارد ناواضح را بهبود بخشید.
    • مطالب تکراری را حذف کنید.
    • خوانایی تحقیق را تقویت کنید.
    • از همکاران و دوستان خود نظرسنجی کنید.
در نوستن مقاله، باید توجه کنیم مطالب را به سادگی بیان کنیم تا تمام مخاطبان نحوه نتیجه‌گیری تحقیقات را درک کنند.
در نوستن مقاله، باید توجه کنیم مطالب را به سادگی بیان کنیم تا تمام مخاطبان نحوه نتیجه‌گیری تحقیقات را درک کنند.

۴. نگارش مقاله

  • ناشران مجلات با مشاهده ایرادات لغوی تحقیق به راحتی آن را ریجکت می‌کنند.
  • در صورتی که زبان انگلیسی زبان مادری شما نباشد، یک فرد انگلیسی زبان پیدا کنید تا ایرادات متن شما را پیدا کند و شما را در پذیرش فوری مقاله یاری کند. همچنین می‌توانید از سرویس‌ها و خدمات ویژه ویرایش که توسط برخی شرکت‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنید.
  • یک عبارت یا جمله را به طور کامل از مقاله دیگر کپی نکنید؛ ممکن است از آن با نام سرقت علمی یاد شود.
  • از جملات کوتاه، واقعی و واضح استفاده کنید.
  • سعی کنید هر جمله از متن، اطلاعات جدیدی را در اختیار خواننده قرار دهد.
  • میانگین تعداد کلمات استفاده شده در هر جمله در نوشته‌های علمی ۱۲ الی ۱۷ کلمه است.
  • لغات و اصطلاحات ناآشنا را دوباره چک کنید.
  • برای بیان واقعیات و فرضیات تحقیق از زمان حال استفاده کنید.
  • برای بیان نتایج تحقیق از زمان گذشته استفاده کنید.

۵. اطمینان حاصل کنید که مقاله شما در زمینه تخصصی مربوطه موضوع به روزی دارد

  • ناشران می‌خواهند از موارد زیر اطمینان حاصل کنند:
    • تحقیق شما به تحقیقات پیشین مرتبط است.
    • کار شما بر پایه جدیدترین دیدگاه‌هاست.
    • تمام اطلاعات تحقیقات پیشین در زمینه تحقیق شما، در نظر گرفته شده است.
  • برای این منظور ناشران موارد زیر را به دقت کنترل خواهند کرد:
    • قسمت معرفی و مقدمه مقاله: تحقیق شما از تحقیقات دیگر ایزوله نیست و بر پایه نتایج آنها ساخته شده است.
    • لیست منابع: ناشر به منظور بررسی موارد زیر به لیست منابع شما توجه خواهد کرد:
      • آیا مقالات پیشین در لیست گنجانده شده است؟
      • آیا مقالات استفاده شده به عنوان منبع از مجلات با ایمپکت فاکتور بالا انتخاب شده است؟
      • آیا به محققان سرشناس استناد داده شده است؟
      • آیا تعداد استنادات به خود مقاله زیاد از حد است؟

۶. از یک ساختار صحیح برای مقاله خود استفاده کنید

تمام مقالات علمی یک ساختار کلی به ترتیب زیر دارند که باید از آن پیروی کنند:

  • عنوان
  • نویسندگان
  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • متن اصلی (شامل مقدمه، روش‌های تحقیق، یافته‌های تحقیق و نتیجه‌گیری)
  • داشته‌ها
  • منابع

۷. برای گرفتن پذیرش یک نامه خوب بنویسید

این مرحله برای شما به عنوان یک فرصت تلقی می‌شود تا بتوانید ناشران مجلات را مجاب کنید مقاله شما را به چاپ برسانند. از این فرصت باید به خوبی استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید موارد زیر را به طور مختصر در نامه خود بگنجانید:

  • رزومه خود از جمله پیشینه تحصیلی و زمینه تخصصی تحقیقی
  • زمینه تخصصی تحقیق و بهبودهای اصلی
  • یافته‌های اساسی تحقیق
  • نوآوری‌های تحقیق
  • اهمیت تحقیق
  • اهمیت و ارتباط تحقیق در رابطه با مجله
  • مقالات پیشین در زمینه تحقیق خود

۸. خود را برای سوالات متداول مخاطبان آماده کنید.

ناشران با توجه به اینکه می‌خواهند از میزان اهمیت تحقیق شما برای چاپ مطلع شوند، احتمالا سوالات زیر را در ذهن داشته باشند:

  • آیا مقاله از نظر علمی صحیح است؟
  • آیا یک مسئله جدید و با اهمیت مطرح شده است؟
  • آیا مقاله برای خوانندگان جذاب خواهد بود؟

۹. به تمام پیشنهادات ارزیابی کنندگان و ناشران توجه کنید و آن‌ها را رعایت کنید؛ حتی اگر با نظر آن‌ها مخالف باشید.

احتمال دارد ناشر یا ویرایشگر تنها در صورت تصحیح برخی موارد، قصد دارند مقاله شما را به چاپ برسانند. نظرات آنان را به دقت بخوانید و روی مطالب خود اعمال کنید.

۱۰. از قوانین حق نشر پیروی کنید.

وقتی شما مقاله‌ای را برای چاپ به یک مجله ارسال می‌کنید، به این معنی است که شما به طور کامل از قوانین نشر اطلاع دارید. در صورتی که شما یکی از موارد حق چاپ را رعایت نکرده باشید، ناشر به راحتی مقاله شما را ریجکت می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *