طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال

زمانی که می‌خواهید برای پایان نامه خود پروپوزال تهیه کنید، بایستی به موارد زیادی توجه کنید و پروپوزال را طبق اصول استاندارد و با استایل معرفی شده در سایت دانشگاه خود برای جلسه دفاع آماده کنید. در صورتی که هرکدام از اصول مربوط به پروپوزال نویسی در کار شما رعایت نشده باشد، اساتید از کار شما ایراد خواهند گرفت و امکان دارد پروپوزال شما را در جلسه دفاع رد کنند. یکی از اصول مهم در نگارش پروپوزال نحوه رفرنس نویسی است. طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال چارچوب و استاندارد خاصی دارد که از قبل مشخص است و شما باید کاملا منطبق با آن پیش روید. هدف شما از نوشتن رفرنس‌ها و استنادات این است که خواننده مطالب بتواند به راحتی به منابع اصلی پژوهش شما دسترسی داشته باشد و علاوه بر تایید نتایج شما، نوع نوشته شما را از نظر کیفیت قضاوت کنند. همچنین رفرنس نویسی به معنای قدردانی و تشکر از نویسنده مقاله‌ای که شما از نتایج آن استفاده کرده‌اید به حساب می‌آید.

رفرنس نویسی روش‌های گوناگون زیر را دارد:

  1. رفرنس نویسی به روش شیکاگو
  2. رفرنس نویسی به روش هاروارد
  3. رفرنس نویسی به روش ونکوور
  4. رفرنس نویسی به روش apa

طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال معمولا توسط دانشگاه اعلام می‌شود. در اغلب موارد استایل استفاده شده، رفرنس نویسی به روش apa است. (در صورتی که بخواهید با انواع رفرنس نویسی آشنا شوید، کافی است روی نام هرکدام از روش‌ها که در لیست بالا آورده شده است، کلیک کنید.)

در صورتی که طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال توسط استاد شما یا دانشگاه برای شما مشخص نشده است، بایستی به روش رفرنس نویسی مقالات قبلی و پایان نامه‌هایی که پیش از مقاله شما نگارش شده‌اند، توجه کنید.

طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال استانداردهای خاصی دارد که بایستی توسط دانشجو رعایت گردند.
طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال استانداردهای خاصی دارد که بایستی توسط دانشجو رعایت گردند.

نکات مهم طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال که بایستی توسط محقق رعایت شوند:

  1. رفرنس نویسی بایستی حتما در صفحه جدیدی آورده شود.
  2. تمامی مطالب یا جداول و نمودارهایی که در پروپوزال آورده می‌شوند، بایستی با سند و مدرک کافی و با استناد به یک منبع معتبر اشاره شده باشند. مگر در مواردی که مطلب ذکر شده حاصل تحقیقات خود شما باشد.
  3. معمولا طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال به هر روشی که باشد، لیست منابع در پایان تحقیق بایستی به ترتیب حروف الفبا و با توجه به نام خانوادگی نویسنده آورده شوند.
  4. در صورتی که در یک تحقیق قصد دارید به بیش از یک مقاله از نویسنده خاصی ارجاع دهید، رفرنس دهی به ترتیب حروف الفبا با توجه به سال انتشار مقاله انجام می‌گیرد..
  5. در صورتی که نویسنده و سال انتشار دو مقاله مختلف، یکسان باشند رفرنس دهی به ترتیب حروف الفبا با توجه به نام مقاله انجام می‌گیرد.
  6. طریقه رفرنس دهی در پروپوزال در روش apa به این صورت است که برای ارجاع به مقاله‌ای که در مجله خاصی به چاپ رسیده است، علاوه بر رفرنس دهی در داخل متن (که به صورت نام نویسنده و سال انتشار مقاله در داخل پرانتز آورده می‌شود)، در پایان تحقیق و در لیست منابع بایستی موارد زیر گنجانده شود:
  • نام نویسنده یا نویسندگان
  • سال انتشار مقاله
  • نام مقاله
  • نام مجله
  • Volume مجله
  • Issue مجله
  • حدود صفحات مجله
  • DOI

توجه: اشاره به DOI، با وجود اینکه توسط اغلب دانشجویان نادیده گرفته می‌شود، مورد مهمی است که توجه اساتید و کارشناسان را به خود جلب خواهد کرد.

نمونه‌ای از طریقه رفرنس دهی در پروپوزال در لیست منابع تحقیق که به ترتیب حروف الفبا آورده شده‌اند:

Dismuke, C. and Egede, L. (2015). The Impact of Cognitive, Social and Physical Limitations on Income in Community Dwelling Adults With Chronic Medical and Mental Disorders. Global Journal of Health Science, 7(5), pp. 183-195

Ross, N. (2015). On Truth Content and False Consciousness in Adorno’s Aesthetic Theory. Philosophy Today, 59(2), pp. 269-290

 

 

11 دیدگاه دربارهٔ «طریقه رفرنس نویسی در پروپوزال»

  1. سلام در نگارش پروپوزال باید تا چه اندازه کپی از منابع دیگر و یا ارجاع آورد؟ چنددرصد مطالب باید از خود پژوهشگر و چند درصد از مطالب کتاب ها و مقالات باید باشه؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      بستگی به رشته و موضوع پروپزال و … شما دارد. باید با انجام بررسی کارهای قبلی، بیشتر آن چیزی را که می‌خواهید انجام بدهید را هایلایک کرده و حالت نوآورانه آن را بیان کنید.

  2. سلام علت اینکه همپوشانی از متن نیست و فقط از منابع گرفته شده چیست؟
    آیا برای همانندجویی پروپوزال منابع رو نذاریم؟

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      یا منابع را نباید بیاورید، یا قسمت منابع رو از تنظیمات حذف کنید.

  3. سلام تمام رفرنس دهی های درون متنی باید شکل هم باشند یعنی یا باید همشون شماره صفحه رو داشته باشند یا همشون نداشته باشن به چه صورته ممنون میشم توضیح بدید

  4. سلام
    من پروپوزالما نوشتم تمام شده به یه مشکل برخوردم،مقاله هایی ک ازشون استفاده کردم رو پاک کردم و فقط من اسم نویسنده ها و تاریخ نشر رومیدونم،واصلا حواسم به موضوع منابع اخر پروپوزال نبود،الان دقیقا باید چیکارکنم تا بدونم مثلا فلان مطلب ازچه مقاله ای بوده؟تورا خداکمک کنید

  5. سلام وقت بخیر کن پرپوزالم رو میخام شروع کنم.برا نوشتن رفرنس ها چگونه مشخص میکنیم رفرنس مورد نظر مال کدوم مقاله است

  6. سلام…..لطفا بگویید ایا مشود به استنادها در مقاله دیگران استناد کرد ؟ و چطور نوشته شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *