تفاوت مقاله و پایان نامه

دانشجویان معمولا بعد از نوشتن پایان‌نامه ارشد یا تز دکتری سعی دارند مقاله یا مقالاتی را از پایان نامه خود استخراج کنند و حاصل تحقیقات خود را به صورت یک مقاله علمی در مجلات معتبر و دارای ایمپکت فاکتور بالا و مجلات معتبر در اسکوپوس به چاپ برسانند، تا علاوه بر استفاده از مزایای چاپ مقاله در مجلات معتبر، دانش خود را در سطح وسیع‌تری در اختیار جامعه علمی قرار دهند. دانشجویان و محققان قبل از اقدام به چنین کاری ابتدا باید به طور کامل تفاوت مقاله و پایان نامه را درک کنند، سپس تغییراتی را در این راستا بر تحقیقات خود اعمال کنند تا مقاله شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش از مجلات معتبر داشته باشد.

طبیعت پایان نامه و مقاله با توجه به اهداف و مخاطبان اختصاصی هرکدام، با یکدیگر متفاوت است و در نتیجه هرکدام نیازمند محتوا و ساختار مرتبط با نیازهای خود هستند. استخراج مقاله از پایان نامه نیاز به یک سری تغییرات در طول متن، ساختار متن و تفاسیر نتایج را ضروری می‌سازد.

تفاوت مقاله و پایان نامه

به عنوان گام اول شما ابتدا باید مسیری را که تفاوت مقاله و پایان نامه را مشخص می‌سازد، به طور دقیق بشناسید. مقالات علمی یا پایان نامه‌ها اغلب در موارد زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

هدف

اهداف مقالات و پایان‌ نامه‌ها با توجه به مخاطبان آنها با یکدیگر متفاوت است. هدف پایان نامه گرفتن مدرک تحصیلی و سنجش و ارزیابی میزان سواد شما است که اساتید بدانند در زمینه مشخص شده برای تحقیق، شما دارای چه میزان دانش و اطلاعات هستید. در مورد مقاله هدف پیشرفت و بهبود سطح سواد عمومی در رشته تخصصی محقق و افزودن اعتبار و مشارکت افراد در رشته مد نظر است و مخاطب هرگز قصد سنجش سواد محقق یا نویسنده را ندارد.

مخاطبان احتمالی

مخاطبان پایان نامه افراد متخصص و اغلب اساتید دانشگاه‌ها هستند که قصد دارند سواد شما را در زمینه تحقیقاتی ارزیابی کنند و نمره متناسب با میزان اطلاعاتتان را به شما اختصاص دهند. در حالی که مخاطبان مقالات اغلب دانشمندان و محققان دیگری هستند که به دنبال کشف ایده‌های آزمایش شده با اسناد و مدارک کافی هستند.

مهم‌ترین تفاوت مقاله و پایان نامه تفاوت در مخاطبان هدف است.
مهم‌ترین تفاوت مقاله و پایان نامه تفاوت در مخاطبان هدف است.

طول نوشتار

تفاوت مقاله و پایان نامه در طول نوشتار قابل توجه است؛ به این ترتیب که طول متن پایان نامه معمولا طولانی است و ممکن است تا ۵۰ صفحه برسد و حدود ۲۰۰۰۰ کلمه را در خود بگنجاند، در حالی که طول نوشتار مقالات کوتاه‌تر است و اغلب تعداد کلمات آن کمتر از ۶۰۰۰ تاست ولی در حالت کلی طول نوشتار هر مقاله بستگی به مجله مد نظر جهت چاپ مقاله دارد.

چکیده

چکیده نیز همچون خود متن، در مورد پایان نامه طولانی‌تر از مقالات است. چکیده پایان نامه اغلب حدود ۳۵۰ کلمه و چکیده مقاله حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه را در خود جای می‌دهد.

مقدمه

مقدمه پایان نامه دارای جزئیات بیشتری است و باید میزان آشنایی محقق با موضوع مد نظر را به طور کامل توضیح دهد و پیش زمینه تحقیق را به تفصیل به نمایش بگذارد. این در حالی است که مقدمه مقاله باید تنها شامل مطالب ضروری باشد و اطلاعاتی از علت انجام تحقیقات حاضر در اختیار مخاطب قرار دهد.

روش تحقیق

روش تحقیق پایان نامه به طور کامل روش‌های به کار گرفته شده برای تمام تحقیقات را ارائه می‌دهد؛ در حالی که روش تحقیق مقاله تنها روش تحقیق اصلی و آزمایشات را به نمایش می‌گذارد.

بحث و نتیجه‌گیری

این بخش در پایان نامه درک کاملی از اطلاعات و داده‌ها و پیشنهادات برای پژوهش‌های آتی را ارائه می‌کند ولی در مقاله تنها به ارائه نتایج کلی و اهداف پژوهش بسنده می‌کند.

منابع

در منابع پایان نامه گاهی اوقات به شرح بیوگرافی نیز می‌پردازند ولی در معرفی منابع مقاله تنها به کارهایی که مستقیما به آنها استناد شده است اشاره می‌شود.

منابع استفاده شده در پایان نامه، بر خلاف مقاله، باید به تفصیل توضیح داده شوند.
منابع استفاده شده در پایان نامه، بر خلاف مقاله، باید به تفصیل توضیح داده شوند.

پیوست

ارائه پیوست و ضمیمه در پایان نامه با توجه به نیاز به مدارک کافی برای مراجعه، ضروری است. در مورد مقاله وجود پیوست اختیاری است و برخی اوقات ممکن است وجود این قسمت در مقالات منع شده باشد.

۵ نکته در مورد تفاوت مقاله و پایان نامه که در تبدیل پایان نامه به مقاله باید به آنها توجه داشته باشیم:

۱. در صورتی که پایان نامه شامل چندین سوال در زمینه تحقیقاتی است، سوالات تحقیق را در مقاله روی یک موضوع متمرکز کنید.

۲. سعی کنید در نوشتن مقاله نتایج را تحت کنترل خود درآورید. به این معنی که تنها نتیجه کلی را با جزئیات دقیق توضیح دهید.

۳. از اشتباهات متداول در نگارش مقاله خودداری کنید! به عنوان مثال از ارائه گزارش مبنی بر اینکه نتایج با رایانه کنترل شده‌اند و یا بیان نتایج کلی و مهم تحقیق در قسمت بحث و نتیجه‌گیری خودداری کنید.

۴. در مورد منابع ذکر شده در مقاله دقت کافی را به خرج دهید تا در صورتی که قسمتی از مقاله که به منبع خاصی استناد داده است حذف می‌شود، منبع مذکور نیز از لیست منابع حذف گردد. معمولا پایان نامه‌ها و تزهای دکتری لیست طولانی و خسته کننده‌ای از منابع را شامل می‌شوند.

۵. قراردادهای خاص در پایان نامه‌ها خود را در مقالات نمی‌گنجانند! به عنوان مثال قسمت “تعاریف”  در صورت موجود بودن در مقالات، نشان از بی‌تجربگی نویسنده دارند. در حالی که این قسمت اغلب در تزهای دکتری موجود است،

 

 

17 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت مقاله و پایان نامه»

  1. از لطفتون ممنونم، جواب سؤالمو گرفتم. واقعاً برام سؤال بود که مقاله چه فرقی با تحقیق های دیگه داره. توضیحاتتون مفید بود

    1. گروه نویسندگان

      خوشحال هستیم که دوست عزیز، این نوشته براتون مفید بود.
      ممنون که نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان سایت ما به اشتراک می‌گذارید.

      1. با عرض سلام.ممنوم از مطالب خوبتون .ببخشید یک سوال داشتم، مقاله های که از پایان نامه اخذ میشوند باید حتما قبل از دفاع از پایان نامه نوشته شوند تا امتیاز برای مصاحبه ی دکتری به دست بیاریم؟ ممنون میشم جواب بدین

  2. سلام. سپاس از مطالب مفیدتون. بنظر من کمی نوشته ها مبهم یا سنگین بود برای بنده. اگر ممکن است با مثال بگذارید. متشکرم

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      ممنون که نظرتان را با ما به اشتراک می‌گذارید، ممنون می‌شویم که برای ما بگید که کدام بخش نیاز است تا بیشتر توضیح داده شود.
      سپاس

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید واقع شده است و از شما بسیار بسیار سپاسگذاریم که نظر خوب خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید.
      با آرزوی موفقیت شما

  3. سلام وقت بخیر
    من عنوان پایان نامه ام اثربخشی بازی درمانی بر روی سه متغیر هست برای تبدیل آن به مقاله آیا میتوانم فقط بک متغیر را به کار ببرم؟تا عنوان پایان نامه و مقاله یکی نشود

    1. گروه نویسندگان

      دوست عزیز
      خوشحالیم که این نوشته برای شما مفید بود و ممنون از شما نظرات خودتان را با ما به اشتراک می‌گذارید.
      خوشحالیم از داشتن دوستان خوبی مانند شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *